بازار ابزارآلات و تجهیزات, بازار برنج شمال, بازار چای شمال, بازار حبوبات ایران, بازار کالاهای دیجیتال, بازار گیاهان دارویی شفا, بازار لوازم یدکی خودرو

فروشگاه اینترنتی (خرید ، فروش ، قیمت ) آنلاین

کسب و کارهای اینترنتی ، خرید و فروش آنلاین کالاهای اساسی و بعضا غیر اساسی و تعین قیمت رقابتی

نگرانی از ضمانت ،  کیفیت و امن بودن مراحل خرید و فروش به یک امر روزمره مردم جهان تبدیل شده که نیازمند آگاه بخشی هر چه بیشتر مشتریان عزیز در این بازار می باشد.

بازار ایر با بیان این مقاله سعی دارد که مشتریان عزیز انتخابی صحیح در خرید و فروش اینترنتی داشته باشند.

بازار ایر همراه همیشگی شما

حتما شنیدید که میگند پول تو فروش آنلاینه !

این روزها این جمله را زیاد از زبان اطرافیان یا بازاری‌هایی که مغازه و فروشگاه‌های سنتی دارند، شنیده‌اید.

راست هم می‌گویند،با وجود اجاره‌بها و هزینه‌های راه‌اندازی یک مغازه یا فروشگاه 

معمولی،کمتر کسی جرأت می‌کند سمت فروش سنتی برود.

فروش آنلاین، یک جایگزین ارزان، راحت و پرسود برای درآمدزایی است. 

 

آموزش فروش اینترنتی مطمئن و سودآور در ۴ گام :

البته گذراندن این ۴ مرحله خیلی هم ساده نیست ، در هر مرحله کلی نکات ظریف وجود دارد که اگر آن‌ها را ندانید به‌جای صعود به قله، به پرتگاه فروش اینترنتی سقوط می‌کنید!

اول مدل درآمدی خودتان را مشخص کنید :

شما برای کسب درآمد به‌دنبال فروش اینترنتی هستید،ولی آیا به مدل درآمدی خود فکر کرده‌اید؟ 

منظور از مدل درآمدی این است که قرار است از مشتریان خود چطور پول بگیرید.

این ۶ مدل، رایج‌‌ترین مدل‌های درآمدی برای فروش اینترنتی هستند :

1/- حق اشتراک :

در این روش، مشتری باید برای دسترسی و استفاده از محصول یا خدمات شما، در فواصل زمانی منظم و مشخص (سالانه، ماهانه، سه‌ماه و) هزینه‌ای به شما پرداخت و اشتراکش را تمدید کند.

2/- مدل فروش :

رایج‌ترین مدل درآمدی، همین فروش است که بیشتر توسط عمده‌فروش‌ها و خرده‌فروش‌ها اجرا می‌شود.

در این روش شما با فروش محصول یا خدمات به‌طور مستقیم به مشتری، یا فروش عمده محصولات به فروشگاه‌ها از آن‌ها پول می‌گیرید.

3/- مبتنی بر کارمزد :

این مدل درآمدی برای کسب‌وکارهایی که بستر و پلتفرمی برای فروش محصولات دیگران ارائه می‌کنند (مثل دیجی‌کالا ، باسلام ، بازار ایر، ترب ) انتخاب مناسبی است.

در این روش، شما به‌ازای هر محصولی که در سایت‌تان فروخته می‌شود، پورسانت می‌گیرید. 

4/- وابسته (همکاری در فروش) :

فقط با تبلیغ و فروش محصول شخص یا کسب‌وکار دیگری در سایت و پایگاه‌های آنلاین خود درآمد کسب می‌کنید.

در مدل وابسته، فروش محصول در سایت شما اتفاق نمی‌افتد؛ با انتشار لینک یک محصول در سایت‌، پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام، مشتری را به سایت و فروشگاه همکار ارجاع می‌دهید.

اگر این ارجاع به فروش منجر شود، درصد مشخصی پورسانت یا حق کمیسیون از هر فروش دریافت می‌کنید.

5/- درآمد مبتنی بر تبلیغات :

این مدل درآمدی برای سایت‌‌هایی که ترافیک و بازدید بالایی دارند، بهترین انتخاب است. 

در این روش، با دریافت هزینه از کسب‌وکارها و نمایش تبلیغات محصول و خدمات‌ آن‌ها درآمد کسب می‌کنید.

6/- دراپ‌شیپینگ :

در مدل درآمدی دراپ‌شیپینگ، بدون اینکه دردسرهای تامین، انبارکردن و ارسال محصول را داشته باشید، درآمد کسب می‌‌کنید.

 به این شکل که با یک تولیدکننده یا تأمین‌ کننده قرارداد می‌بندید و تعیین می‌کنید که به‌ازای تأمین و ارسال محصول به مشتریان شما، در سود حاصل از فروش شریک شوید.

به زبان ساده‌تر، در این روش بازاریابی، پیداکردن مشتری و فروش محصول با شماست و تأمین و ارسال کالا با شخص دیگر.

ناگفته نماند که می‌توانید هم‌زمان چند مدل درآمدی داشته باشید؛ مثلاً دیجی‌کالا و بازار ایر هم از طریق فروش، هم نمایش تبلیغات و هم مدل مبتنی بر کارمزد درآمد دارد.

محصول‌هایی که برچسب «Ad» دارند، تبلیغات در دیجی‌کالا و بازار ایر هستند که به‌ازای هر کلیک، مبلغی را به این فروشگاه می‌پردازند.

نکته ؟‌

در انتخاب مدل درآمدی‌، حتماً نوع محصولی که می‌فروشید و بازار هدف‌ را مدنظر قرار دهید.

مثلاً اگر محصول یک نرم‌افزار باشد، مدل درآمدی فروش لایسنس، بهترین انتخاب برای شماست.

مدل درآمدی‌تان را مشخص کردید؟

حالا برویم سراغ گام دوم آموزش فروش اینترنتی :

در مرحله دوم، باید بازار و مشتریان‌تان را بشناسید.

 برای این کار به تحقیقات همه‌جانبه‌ای نیاز دارید تا نیاز بازار و ظرفیت آن، میزان رقابت در بازار، میزان تقاضا، فرصت‌ها و تهدید‌های حوزه فعالیت خود را بشناسید.

برای شروع تحقیقات به این سؤالات پاسخ دهید :

1/ بازار محصول شما پتانسیل رشد دارد؟

2/ رضایت و تقاضای مردم از محصولات مشابه شما چقدر است؟

3/ چه چیزی محصولات شما را متمایز می‌کند؟

4/ تا حالا به چه نیازهایی در این بازار پاسخ داده نشده است؟

5/ چه فرصت‌ها یا تهدیدهایی در بازار وجود دارد که می‌تواند فروش محصول شما را افزایش یا کاهش دهد؟

6/ رقبای دستِ‌اول (همان‌هایی که محصول مشابه با شما می‌فروشند) در این بازار چه کسانی هستند؟

7/ استراتژی بازاریابی و قیمت‌گذاری آن‌ها چیست و مشتریان‌شان چه کسانی هستند؟

8/ نقاط ضعف و قوت آن‌ها چیست؟

9/ میانگین قیمت محصولات رقبای شما چقدر است؟

10/ دغدغه و نیاز اصلی مشتریان احتمالی شما چیست؟

با جواب‌دادن به این سؤالات،متوجه می‌شوید که محصولی که می‌خواهید بفروشید و بازاری که روی آن دست گذاشته‌اید خواهان و جای رشد دارد یا نه.

البته تحقیقات بازار باید خیلی دقیق‌تر از این حرف‌ها انجام شود و با روش‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای این کار آشنا شوید.

بعد از اینکه شرایط کلی بازار را سنجیدید و تحقیقات‌ را کامل کردید، باید آن را براساس نیازها، ویژگی‌ها و خواسته‌های مشترک مشتریان بخش‌بندی کنید.

حالا شما باید روی کدام بخش دست بگذارید؟ 

یک یا چند بخشی که آورده و تقاضای زیادی برای محصول شما دارد و متقابلاً محصول شما برای آن‌ها مفید است.

 این یعنی بازار هدف !

یک مثال بزنیم؟

مثلاً فرض کنید شما محصولات ارگانیک بفروشید.

به نظر شما این محصول در بین تمام ایرانی‌ها طرفدار دارد یا بیشتر به درد کسی می‌خورد که عاشق محصولات طبیعی و ارگانیک است؟

 بدون شک، دومی به بازار هدف شما نزدیک‌تر است.

البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود! باید ویژگی‌های مشتری خود را هم تعریف کنید؛ چون تمام عاشقان محصولات طبیعی و ارگانیک مشتری شما نیستند.

خلاصه که در این مرحله باید سه چیز را به‌دقت آنالیز کنید :

 بازار هدف

مشتریان

 رقبا

بیزینس پلن را روی کاغذ بیاورید،حتی در حد چند خط نوشته !

تا اینجا کلی اطلاعات و داده‌های مفید و ضروری درباره بازار، رقبا و مشتریان را به دست آورده‌اید، درست است؟

حالا باید تمام این اطلاعات را در قالب یک بیزینس پلن جمع‌و جور گردآوری کنید. 

بیزینس پلن سند یا بهتر بگوییم، نقشه ی راهنمایی است که به شما می‌گوید تا چند سال آینده چه کارهایی باید انجام دهید که در کسب‌وکارتان موفق شوید.

این سند معمولاً در ورد ، پاورپوینت یا برنامه‌های مشابه طراحی می‌شود و شامل بخش‌های زیر است :

1/- چکیده‌ای از پلن

2 /- معرفی کسب‌وکار

3/- هداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت کسب‌وکار

4/- تحقیقات بازار

5/-آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت‌گذاری، پروموت، توزیع)

6/- صورت مالی

البته این پلن، هم می‌تواند پروپیمان‌تر باشد و بخش‌هایی مثل فهرست مطالب، معرفی اعضای اصلی کسب‌وکار، منابع انسانی و مدل درآمدی را هم داشته باشد و هم می‌تواند خیلی خلاصه و در حد چند خط، آمیخته بازاریابی و تحقیقات بازار شما را نشان دهد.

برای شمایی که تازه می‌خواهید فروش آنلاین‌ را راه بیندازید، نوشتن بیزینس پلن در حد چند خط هم کفایت می‌کند؟

دیگر چیزی به قله فروش باقی نمانده است !Bottom of Form

حالا چطور بفروشم ؟

با تدوین بیزینس پلن کار ما تقریباً با مباحث مقدماتی آموزش فروش اینترنتی تمام شد و حالا باید کم‌کم شرایط اولیه را برای فروش مهیا کنیم.

کجا بفروشم؟

در این مرحله، باید جای پایتان را در اینترنت محکم کنید؛

یعنی باید تصمیم بگیرید رسانه‌ها و پایگاه‌های آنلاین‌ خود را کجا بنا کنید و محصول‌ را کجا بفروشید تا مخاطب بتواند از طریق آن‌ها با شما در ارتباط باشد و خریدش را انجام دهد.

فروش آنلاین یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد؟

شما برای فروش اینترنتی چهار انتخاب رایج دارید :

1/- فروش آنلاین در اینستاگرام  و مزیتهای آن :

 راه‌اندازی آن هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد،یک پیج باز کنید،محصول‌ را در آن قرار داده و می‌فروشید.

 در اینستاگرام ارتباط و تعامل بیشتر و نزدیک‌تری با مشتریان دارید.

 مثلاً می‌توانید با برگزاری نظرسنجی در استوری،خواندن نظرات مشتریان در کامنت‌ها و

 از بین همین ارتباطات ساده، نقاط قوت و ضعف‌تان را بهتر بشناسید.

در اینستاگرام دست‌تان برای تولید محتواهای خلاقانه و متنوع بازتر است و می‌توانید به روش‌های مختلف محصول‌تان را معرفی کنید و بفروشید.

آما معایب آن ؟

فروش مستقیم در اینستاگرام دردسر دارد ! 

مثلاً روزانه باید به ده‌ها یا صدها مشتری در دایرکت اینستاگرام جواب دهید.

دائماً موجودی محصولات را چک و سفارش‌های آن‌ها را ثبت کنید.

شاید در ابتدای کار که مشتریان زیادی ندارید، این کار خیلی سخت نباشد،ولی هرچه تعداد دایرکت‌ها بیشتر شود، مدیریت و پاسخ‌گویی به این پیام‌ها سخت و وقت‌گیرتر می‌شود.

علاوه‌ بر این، شما در اینستاگرام مستقل نیستید و هیچ تضمینی بر بقا و دوام کسب‌وکار شما در اینستاگرام نیست،چون هر لحظه ممکن است دسترسی به اینستاگرام برای همیشه قطع شود !

2/- فروش در تلگرام :

راه‌اندازی کانال‌های فروش در تلگرام هم هیچ هزینه‌ای ندارد.

برای فروش هم کافی است یک کانال بسازید، دستی به سر و روی آن بکشید (پروفایل و اسم مناسب، تکمیل بایو و)، پست‌هایی را که از محصولات آماده‌ کرده‌اید، در آن منتشر کنید و منتظر خرید مشتریان باشید.

البته فروش در تلگرام هم چالش‌های خاص خودش را دارد.

 برای مثال، ثبت سفارش در تلگرام، فقط از طریق پیام شخصی یا بات‌های تلگرامی امکان‌پذیر است و ممکن است با زیادشدن حجم سفارشات، رسیدگی به تمام این پیام‌ها سخت باشد.

از طرفی، چون اطلاعات تماسی جز یک آی‌دی از مشتری ندارید، شانس کمتری برای حفظ و ترغیب او به خرید مجدد دارید.

اگر مدل درآمدی شما فروش یا مبتنی بر کمیسیون است، تلگرام گزینه ی مناسبی است،البته بیشتر برای فروش عمده تا خرده‌فروشی !

نکته : 

می‌توانید برای هر محصول یک لینک خرید (پرداخت) داشته باشید،ولی باز هم خریدار برای خرید باید از کانال خارج شود و فرایند خرید برای او آسان نیست.

3/- فروش در سایت‌های واسطه :

فروش محصولات در مارکت پلیس‌ها و پلتفرم‌های واسطه‌‌ای مثل :

بازار ایر ، دیجی‌کالا، کمدا، شیپور، باسلام، دیوار ، ترب هم یکی دیگر از انتخاب‌های شماست.

در این پلتفرم‌ها، بازار و فضای آماده‌ای برای شما فراهم است که محصولات‌ را به‌همراه قیمت و توضیحات به نمایش بگذارید و بفروشید.

البته این را هم بگوییم که فروش در این پلتفرم‌ها رایگان نیست و باید درصد مشخصی از هر فروش را به آن‌ها بپردازید.

4/- فروش در سایت‌های فروشگاهی :

اگر نظر ما را بخواهید،راه‌اندازی سایت فروشگاهی، لطف بزرگی در حق خودتان و مشتری است!

سایت، پایگاه مطمئن و معتبری است که داشتن آن این شانس را به شما می‌دهد که در گوگل حضور داشته باشید.

گوگلی که هر لحظه کاربران زیادی در آن به‌دنبال خرید محصولات و خدمات مورد نیازشان هستند.

از این‌ گذشته با داشتن سایت :

*اختیار همه‌چیز در دست شماست و با تغییر شرایط کسب‌وکارتان را از دست نمی‌دهید.

*از شر رد و بدل‌کردن پیام‌ها در دایرکت و تلگرام خلاص می‌شوید!

*فرایند ثبت سفارش، پرداخت و رسیدگی به درخواست مشتریان کوتاه و بهینه می‌شود.

*اطلاعاتی از مشتریان به دست می‌آورید که می‌توانید در جهت حفظ آن‌ها و افزایش فروش استفاده کنید.

*مشتریان هم می‌توانند خیلی سریع و آسان و فقط با چند کلیک فرایند بررسی و مقایسه تا خرید را انجام دهند.

این را هم بگوییم که راه‌اندازی و کارکردن با سایت‌های فروشگاهی، اصلاً سخت نیست،خیلی راحت می‌توانید با فروشگاه‌سازهای اینترنتی مثل پرتال یا وردپرس یک سایت مشتری‌پسند و کاربردی بسازید.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً این لیست از مقالات را هم بخوانید تا هم با جزئیات بیشتری درباره ی  پایگاه‌‌های انتخابی‌ و چگونگی فروش اینترنتی آشنا شوید و هم راه‌اندازی فروشگاه‌ اینترنتی را یاد بگیرید.

نکته ی مهم

اگر خیال راه‌اندازی یک سایت کامل را ندارید،می‌توانید با سرویس‌های لندینگ‌ساز مثل لندین، یک سایت تک‌صفحه‌ای (لندینگ پیج) بسازید و اطلاعات لازم (محصول ، قیمت، ویژگی‌ها، معرفی کسب‌وکار ) را در آن قرار دهید.

چطور بفروشید؟

با تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید مشتری را به این صفحه هدایت می‌کنید .

و با کمک نیروهای فروش تلفنی ، سفارش‌ آن‌ها را ثبت می‌کنید.

 همچنین می‌توانید مشتری را به صفحه ی خود در بازار ایر و دیجی‌کالا هدایت کنید تا محصول را بخرد.

اگر پایگاه فروش‌تان را انتخاب کردید، برویم سراغ ادامه ی آموزش فروش اینترنتی.

راه‌های پرداخت چگونه باشد؟

بعد از اینکه فروشگاه اینترنتی را دایر کردید، باید درباره ی روش (یا روش‌های) پرداخت تصمیم بگیرید.

 چند روش رایج برای پرداخت فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد:

* کارت‌به‌کارت

* پرداخت در محل

* درگاه اینترنتی

روش کارت‌به‌کارت گرفتاری‌های خاص خودش را دارد،مثلاً باید کد پیگیری و ساعت پرداخت و… را در رسیدهای واریز وجه چک کنید تا مبادا رسید ارسال‌شده جعلی باشد.

پرداخت در محل هم برای فروشگاه‌های خیلی بزرگ که چندین شعبه دارند،مناسب است و نه فروشگاه‌های اینترنتی تازه‌ تاسیس.

 از طرفی، جمع‌آوری پرداخت‌ها از جاهای مختلف و پردازش آن‌ها پروسه ی وقت‌گیری است.

فرایند پرداخت هرچه سریع و آسان‌تر باشد،بهتر است. پس پرداخت از طریق درگاه‌های اینترنتی بهترین انتخاب برای فروشگاه‌های آنلاین است.

حالا چطور و چه درگاهی باید بگیرید؟

اگر محصول فیزیکی است،چطور ارسال کنم؟

تعیین نحوه  ارسال کالا مرحله ی خیلی مهمی است،چون یک اشتباه کوچک در ارسال کالا، می‌تواند به تمام اعتباری که جمع کرده‌اید ضربه بزند و مشتری را نسبت به شما بی‌اعتماد کند.

بنابراین باید روشی را انتخاب کنید که مرسوله‌های مشتریان در کمترین زمان و سالم به دست‌ آن‌ها برسد.

بعد از اینکه روش ارسال کالا را مشخص کردید، باید راجع‌ به ارسال رایگان سفارشات هم تصمیم بگیرید.

یعنی شرایط را بسنجید و ببینید آیا ارسال رایگان یا ارزان‌تر سفارشات برای‌تان به‌صرفه است یا نه.

مثلاً اگر قیمت سبد خرید از یک میزانی بیشتر شد، می‌توانید ارسال را رایگان کنید یا به‌عنوان مزیت رقابتی‌تان ارسال رایگان را به همه مشتریان ارائه دهید.

مثلاً فروشگاه بازار ایر، برای خریدهای بیشتر از دو میلیون تومان، ارسال رایگان در نظر گرفته است.

برویم سراغ بخش دوم آموزش که درباره راه‌های بالابردن فروش آنلاین است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات درگوگل :

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد.

با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحله تحقیق است !

ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

چطور فروش اینترنتی خودم را افزایش دهم؟

محل و نحوه فروش اینترنتی یک طرف، بازاریابی و تبلیغات هم طرف دیگر!

وقتی تازه فروشگاه اینترنتی‌تان را ساخته‌اید،نه کسی شما را می‌شناسد و نه مشتریان و فروش زیادی دارید.

اینجاست که پای تبلیغات و بازاریابی به میان کشیده می‌شود و مثل یک شتاب‌دهنده،روند رشد و افزایش فروش‌ شما را سریع‌تر می‌کند.

در این بخش از آموزش فروش اینترنتی، 3 روش را معرفی می‌کنیم که فروش شما را تضمینی افزایش می‌دهند.

A/- تبلیغات دیجیتال، روشی سریع و زودبازده :

بهترین روش برای دیده‌شدن فروشگاه شما در فضای اینترنت و به‌تبع آن افزایش فروش است. چرا ؟

چون تبلیغات دیجیتال ارزان، زودبازده و هدفمند است و می‌توانید نتایج آن را در لحظه رصد کنید و عملکردتان را بررسی، ارزیابی و در صورت لزوم بهینه‌سازی کنید.

1/- تبلیغات کیلیکی (برای افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک و لید) .

2/- تبلیغات ویدیویی (برای شناخته‌شدن و آگاه‌سازی) .

3/-  تبلیغات درون اپلیکیشنی (برای جذب لید) .

4/- تبلیغات محتوا محور و ریتارگتینگ محصول (مخصوص جذب لید و افزایش فروش فروشگاه اینترنتی).

5/- تبلیغات پوش نوتیفیکیشن (برای آگاه‌سازی و جذب لید).

6/- تبلیغات هدفمند (برای هدف‌گیری دقیق مخاطبان هدف مثل مردان یا زنان علاقه‌مند به مد و زیبایی).

7/- تبلیغات در گوگل (افزایش فوری فروش) .

نکته :

اگر پیج اینستاگرام دارید،می‌توانید از فروشگاه‌سازهایی مثل شاپ لینک و بازار ایر استفاده کنید تا یک صفحه برای محصولات شما آماده شود.

پس از آن، می‌توانید از آن صفحه برای تبلیغات با هدف جذب مشتری و افزایش فروش استفاده کنید.

از آن گذشته، اگر صاحب مغازه یا فروشگاه بزرگی هستید و می‌خواهید آنلاین هم بفروشید، می‌توانید یک لندینگ پیج با کمک سرویس‌های لندینگ‌ساز آماده کنید و از مزایای تبلیغات اینترنتی بهره ببرید.

B/- تولید محتوا و سئو :

یادتان است کمی قبل گفتیم داشتن سایت، شانس حضور شما را در گوگل تقویت می‌کند؟

خب تولید محتوا و کارکردن روی سئو سایت‌ (یعنی بهینه‌سازی فروشگاه اینترنتی برای موتورهای جست‌وجو) برای حضور فروشگاه‌تان در بین نتایج گوگل، ضروری است.

چرا ضروری است؟ چون بر اساس آمارنتایجی که در صفحه و رتبه‌های اول گوگل قرار گرفته‌اند، نرخ کلیک و شانس بیشتری برای فروش دارند

کسب رتبه در جایگاه‌های بالای گوگل هم (در بلندمدت) فقط با تولید محتوا و سئو ممکن است.

ناگفته نماند که افزایش فروش با این روش، کمی طول می‌کشد و دیربازده است،ولی در بلندمدت نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

C/- ریتنشن مارکتینگ؛ حفظ، فروش مجدد و بازگشت مشتریان :

گاهی اوقات فروشگاه‌های اینترنتی آن‌قدر درگیر جذب مشتریان جدید می‌شوند که مهم‌ترین سرمایه‌شان، یعنی مشتریان فعلی را از یاد می‌برند.

طبق تجربه ی ما در این سال‌ها، همین غافل‌شدن از مشتریان فعلی باعث می‌شود که با وجود هزینه‌های زیاد برای تبلیغات،فروش زیادی نداشته باشند و مشتریان قبلی را هم از دست دهند.

در این مواقع، ریتنشن مارکتینگ روش مناسبی برای حفظ مشتریان، ترغیب آن‌ها به خرید دوباره و افزایش فروش اینترنتی است.

3 راه موثر و ارزان را برای ریتنشن مارکتینگ به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی :

*ایمیل مارکتینگ :

(برای ارسال جزئیات مربوط به کمپین‌ها، جدیدترین محصولات، محصولات تخفیف‌دار  در قالب ایمیل به مشتریان)

*بازاریابی پیامکی :

(ارسال پیامک به مشتریان، برای اطلاع‌رسانی‌های مهم و لحظه‌ای مثل تمام‌شدن موجودی محصول، کد تخفیف با محدودیت در زمان استفاده، تشکر از خرید )

*پوش نوتیفیکیشن :

 (برای هدایت مشتریان به سمت کالاها و خدمات موردعلاقه‌شان یا اطلاع‌رسانی درباره ی اخبار کمپین‌ها و محصولات)

کدام روش برای شروع خوب است؟

برای فروشگاه‌هایی که بودجه ی زیادی ابتدای کار ندارند، استراتژی‌ ترکیب روش‌های رایگان و کم‌هزینه ی تبلیغات و بازاریابی مناسب است.

مثل ترکیب زیر:

*تولید محتوا و سئو

*تبلیغات بنری برای آگاه‌سازی، تبلیغات همسان برای جذب لید، تبلیغات در گوگل برای فروش و تبلیغات ریتارگتینگ محصول برای برگرداندن مشتریان ازدست‌رفته .

*فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی .

*تعامل و حفظ مشتریان با پیامک و پوش نوتیفیکیشن .

سؤالات متداول درباره ی فروش اینترنتی :

در این بخش به چند سؤالی که احتمالاً همین حالا برای شما ایجاد شده است، پاسخ می‌دهیم ؟

آیا فروش اینترنتی به مجوز نیاز دارد؟

بله؛ دقیقاً مثل فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای سنتی، فروشگاه‌های اینترنتی هم بسته به نوع محصول‌، برای فعالیت به یک‌ سری مجوزهای قانونی نیاز دارند.

با این تفاوت که برای دریافت اغلب مجوزهای فروشگاه‌های آنلاین، به کلی دوندگی نیازی ندارید و خیلی راحت و سریع می‌توانید از طریق اینترنت آن‌ها را دریافت کنید.

این موارد مهم‌ترین مجوزهایی هستند که هر فروشگاهی باید آن‌ها را اخذ کرده باشد:

*نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد)

*درگاه پرداخت آنلاین

*نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال

*مجوز سامان‌دهی وزارت فرهنگ و ارشاد

*مجوزهایی که برای فروش محصول خاصی نیاز دارید :

(مثل مجوز وزارت ارشاد برای فروش محصولات فرهنگی و هنری یا مجوز وزارت بهداشت برای فروش محصولات دارویی)

توجه

بدون دریافت بعضی از این مجوزها هم می‌توانید محصول‌تان را در اینترنت بفروشید

ولی به مشتری فکر کنید که هیچ شناختی از شما ندارد و تنها دلیل و امیدش برای اعتماد به شما، وجود همین مجوزهای قانونی است !

پس حتماً مجوزهای لازم را برای فروشگاه اینترنتی‌تان بگیرید.

چطور سایت بزنم ؟

از سه طریق می‌توانید یک سایت و فروشگاه اینترنتی بسازید:

1/ کدنویسی :

در این روش صفر تا صد طراحی سایت را به یک برنامه‌نویس یا شرکت‌های طراحی سایت می‌سپارید و با کدنویسی یک سایت اختصاصی مطابق با نیاز و خواسته‌های شما طراحی می‌کند.

هزینه ی راه‌اندازی سایت با این روش، خیلی گران برایتان تمام می‌شود و معمولاً برای کسب‌وکارها و فروشگاه‌های خیلی بزرگ

(مثلاً در حد بازار ایر و دیجی‌کالا) توصیه می‌شود.

2/ وردپرس + ووکامرس :

اگر کمی با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)  مثل وردپرس آشنا باشید، خودتان هم می‌توانید بدون کدنویسی و با اضافه‌کردن افزونه ووکامرس به آن، یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای داشته باشید.

3/ فروشگاه‌ساز :

راحت‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ساخت سایت فروشگاهی هم استفاده از پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز است.

 نه به کدنویسی، نه به دانش فنی خاصی و نه به خرید هاست احتیاج دارید؛ همه‌چیز از قبل آماده‌ است !

فقط باید چند دقیقه برای ثبت‌نام وقت بگذارید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

بعد هم سایت را همان‌ طور که دل‌تان می‌خواهد ویرایش می‌کنید و قالب، دسته‌بندی‌ها و مطالب و محصولات سایت را شخصی‌سازی کنید.

به همین راحتی، البته یک ایراد بزرگ دارد:

دست شما برای شخصی‌سازی ظاهر فروشگاه بسته است و باید از قالب‌های آماده استفاده کنید.

چه بخش‌هایی از فروش اینترنتی سخت است؟

همان‌ طور که دیدید، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و فراهم‌کردن مقدمات فروش تقریباً راحت است ، قسمت سخت ماجرا خودِ فروش و جذب مشتری است.

بازار آنلاین شدیداً شلوغ و رقابت در آن به‌شدت سخت است.

البته نمی‌خواهیم شما را بترسانیم، اگر برنامه‌ای دقیق برای بازاریابی و تبلیغ محصولات‌تان بچینید،در این بازار شلوغ دیده می‌شوید و می‌توانید کلی فروش و مشتری داشته باشید.

فروش اینترنتی، شغلی مطمئن و پردرآمد !

چه فایده اگر بهترین محصول دنیا را در فروشگاه اینترنتی‌تان قرار دهید، ولی مردم از وجود شما و محصول‌تان بی‌خبر باشند!

پس فروش اینترنتی زمانی به شغلی پردرآمد و مطمئن تبدیل می‌شود که آن را با تبلیغات و بازاریابی آنلاین گره بزنید و مدام جلوی چشم مخاطب باشید.

ما همه‌چیز را در آموزش فروش اینترنتی بررسی کردیم، ولی اگر سؤال یا ابهامی درباره ی فروش اینترنتی دارید، در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

مزیتهای فروش اینترنتی :

* حذف محدودیت زمان :

فروش اینترنتی این امکان را به مشتریان شما می دهد تا بدون محدودیت زمانی و در هر موقع از شبانه روز اقدام به خرید اینترنتی نمایند .

و این در حالیست که شما در خواب ناز به سر می برید ولی به مبلغ حساب بانکیتان افزوده می شود.

اما در صورت فروش فیزیکی شما در یک ساعت مشخصی از شبانه روز می توانید فعالیت داشته باشید مگر سوپرمارکت های شبانه روزی باشید که آن هم نیاز به داشتن همکار یا شریک مورد اعتماد پیدا خواهید کرد.

* حذف محدودیت مکان :

فروش اینترنتی همانطور که محدودیت زمانی ندارد، محدودیت مکانی را نیز کنار می زند.

یعنی اگر شما در شمال و مشتری در جنوب کشور باشد، به راحتی و تنها با چند کلیک می تواند از محصولات فروشگاه اینترنتی شما خریداری نماید.

 با این کار فروش شما بسیار بیشتر می شود و ضمن این که برند یا نام وب سایتتان در شهرها و یا حتی کشورهای دیگر بر سر زبان ها خواهد بود.

فروش بیشتر به وسیله ی همزمانی فروش اینترنتی و فیزیکی :

خرید آنلاین به وسیله ی اینترنت انجام می شود و شما باید برای فروش اینترنتی یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی داشته باشید.

 اما این بدان معنا نیست که نمی توانید از فروشگاه فیزیکی استفاده نماید.

بله، شما می توانید همزمان با داشتن فروش اینترنتی و فروش فیزیکی، بر تعداد مشتریان خود بیافزایید و سود حاصله خود را افزایش دهید.

این یعنی استفاده ی بهینه و چندین برابر از امکانات پیش رو که البته نیاز به مدیریت صحیح و به موقع نیز خواهد داشت.

* عدم نیاز به پرسنل زیاد :

طراحی فروشگاه آنلاین اگر به وسیله ی یک تیم حرفه ای انجام شود نیاز شما را بابت داشتن پرسنل های زیاد رفع می نماید.

 شما به وسیله ی فروش اینترنتی می توانید از تعداد پرسنلی که برای فروش فیزیکی در فروشگاه خود ممکن است نیاز داشته باشید، بکاهید و این یعنی هزینه ی کمتر که در مقابل سود بیشتر نیز به شما خواهد داد.

 البته در فروشگاه اینترنتی نیز برای این که به درستی کار مشتریان انجام شود و به موقع پاسخ داده شود، به یک یا دو مدیر احتیاج خواهید داشت که این موضوع به گستردگی شغل و محصولات شما بستگی دارد.

 * عدم نیاز به برخورد با مشتریان شلخته :

فروش اینترنتی این امکان را برای شما خواهد داشت که از برخورد و تعامل با مشتریانی که بهداشت و سکوت را رعایت نمی کنند و یا در هنگام پرو لباس بسیار شلخته می باشند، مصون باشید.

چرا که در هنگام خرید یا فروش اینترنتی مشتری و صاحب فروشگاه یکدیگر را ملاقات نمی کنند و مشتری برای دیدن اجناس نیازی به خروج از منزل یا محل کار خود ندارد.

 پس بدون تعامل و برخورد با یکدیگر، از طرفی جنسی خریداری شده و از طرف دیگر فروخته شده است.

به همین راحتی و بدون این که کوچکترین ناراحتی چه برای مشتری و چه برای فروشنده به وجود آید معامله انجام می شود.

*  امکان فعالیت در هر زمان و مکانی خارج از محدوده ی کاری :

از دیگر مزایای فروش اینترنتی اینست که شما اگر بخواهید به مهمانی بروید یا حتی اگر قصد سفر داشته باشید، باز هم امکان فروش محصولات را برایتان فراهم می کند.

چرا که همانطور که در ابتدای این بخش گفتیم، فروش اینترنتی محدودیتی در زمان و مکان ندارد و این شامل حال مشتری و فروشنده باهم می شود.

شما در سفر می توانید با مدیریت صحیح و هماهنگی با یک یا چند نفر به عنوان پرسنل خود، پاسخگوی مشتریان باشید و محصولات خریداری شده توسط آن ها را به دستشان برسانید.

* پشتیبانی بهتر مشتریان :

فروش اینترنتی همانطور که گفته شد امکان برخورد و تعامل با مشتریان شلخته و غر غرو را به حداقل می رساند. این امر سبب می شود تا شما بتوانید از وقت خود بهتر استفاده کرده و پاسخگوی سایر مشتریان باشید و پشتیبانی بهتر و بیشتری را از آن ها به عمل آورید.

این در حالیست که در فروش فیزیکی گاهاً شما مجبور می شوید برای هر مشتری یکی از پرسنل های خود را جهت پاسخگویی قرار دهید و حال تصور کنید که اگر تعداد این مشتریان شلخته بیشتر شود شما با کمبود نیرو مواجه خواهید شد.

اما در مقابل فروش اینترنتی به شما این امکان را می دهد که تنها با چند کلیک و تایپ چند جمله و یا نهایتاً یک یا دو تماس،پشتیبانی لازم را از مشتریان خود به عمل آورید.

* عدم نیاز به هزینه برای فروشگاه فیزیکی :

مزایای خرید اینترنتی که تنها به ذکر چند مورد از آن بسنده کردیم باعث می شود تا شما دیگر نیازی به هزینه بابت اجاره یا خرید ملک جهت راه اندازی فروشگاه فیزیکی نداشته باشید.

ضمن این که باید یک دکور مناسب و طراحی زیبا، فروشگاه خود را تزیین کنید تا بتوانید مشتریان را جذب نمایید.

شما می توانید با تنها بخش کوچکی از این هزینه ها، یک وب سایت فروشگاهی راه اندازی نمایید و فروش اینترنتی خود را داشته باشید.

البته این نکته را هم خاطر نشان کنیم که در بالا هم اشاره شد، همزمانی هر دو فروشگاه، چه فیزیکی و چه اینترنتی، می تواند بر میزان فروش شما تأثیر بسزایی بگذارد.

معایب فروش آنلاین :

فروش اینترنتی همانطور که گفته شد مزایای بی شماری دارد که ما در این مقاله به ذکر چند مورد از نگاه فروشنده بسنده کردیم.

اما همان گونه که هر شغلی سختی های خاص خود را دارد، فروش اینترنتی نیز نسبت به فروش فیزیکی معایبی خواهد داشت که البته این چند مورد، مانع از انجام آن نخواهد شد.

فقط شما می توانید با تمهیداتی این ایرادات را به حداقل برسانید.

از جمله معایبی که می تواند برای فروش آنلاین متصور شد عبارتند از :

عدم اعتماد مشتریان :

خرید آنلاین در دنیای امروز بسیار مورد استقبال قرار گرفته خصوصاً برای افرادی که با تکنولوژی بسیار سر و کار دارند و یا اشخاصی که از مشغله ی زیادی برخوردار هستند و وقتی برای گردش در بازار ندارند.

اما با تمام این ها، هستند افراد بسیاری که هنوز به فروشگاه های اینترنتی اعتماد ندارند و ترجیح می دهند خریدهای خود را هر چند سخت و وقت گیر باشد، به صورت حضوری انجام دهند.

 فروش اینترنتی از نظر این اشخاص به دو دلیل برای آن ها غیر ممکن است:

 یکی این که به وب سایت جهت پرداخت وجه اعتماد ندارند و دلیل دیگر معتقدند تا کالایی را از نزدیک نبینند نمی توانند در انتخاب و خرید آن تصمیم گیری کنند.

 اما بهتر است بدانید برای دلیل اول این اشخاص پلیس فتا نماد اعتماد الکترونیک را قرار داده تا مشتریان با خیال راحت نسبت به پرداخت وجه در فروشگاه های اینترنتی اقدام نمایند.

 اما در مورد دلیل دوم نیز، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی امکان بازدید کالا پس از دریافت و سپس پرداخت وجه را فراهم نموده اند و آن ها می توانند بدون نگرانی کالای مورد علاقه ی خود را خریداری نمایند.

امکان هک شدن :

طراحی سایت فروشگاهی اگر به وسیله ی یک تیم حرفه ای و متخصص انجام نشود، امکان هک شدن توسط هکرهای آماتور را نیز خواهد داشت.

چرا که در دنیای اینترنت محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد و هر کسی در هر نقطه ای از دنیا می تواند به وب سایت شما دسترسی داشته باشد که هکرها نیز جزو همین افراد هستند.

اما اگر وب سایت خود را به صورت کاملاً اصولی و حرفه ای، توسط یک تیم باتجربه و کاربلد انجام دهید، می توانید با رعایت نکات امنیتی، احتمال هک شدن را به حداقل برسانید.

از دسترس خارج شدن سایت جهت اصلاحات :

فروش اینترنتی وب سایت خود را اگر می خواهید افزایش دهید باید به سئو و به روز رسانی وب سایت نیز توجه داشته باشید.

در فروشگاه های فیزیکی برای جذب مشتری، هر چند سال یک بار، صاحب فروشگاه با تغییر دکوراسیون یا تغییر مکان، فروشگاه خود را بزرگ تر یا به روز می نماید.

 در فروشگاه اینترنتی نیز برای توسعه وب سایت و افزایش بازدیدکنندگان و تبدیل آن ها به مشتری، باید وب سایت فروشگاهی خود را به روز نمایید.
طراحی فروشگاه آنلاین بر خلاف فروشگاه فیزیکی که از اجسام برای تزیین و یا متریالی مانند سنگ و آهن و چوب استفاده می کنند.

در فروشگاه آنلاین از کدهای برنامه نویسی برای زیباسازی وب سایت استفاده می گردد.

 در فروشگاه فیزیکی، فروشنده می تواند در یک روز تعطیل رسمی یا خارج از ساعاتی که مشتریان به فروشگاه مراجعه می نمایند.

 عملیات تغییر دکور را انجام دهد و در عین حال مشتریان خود را نیز حفظ نماید.

 اما این عمل در فروشگاه اینترنتی با مدت زمان کمتری انجام می گردد ولی ممکن است برای ساعاتی وب سایت از دسترس خارج شود که این مساویست با از دست دادن مشتری تازه ای که برای اولین بار به وب سایت شما مراجعه نموده است.

قطعی اینترنت و برق :

مزایای خرید اینترنتی انقدر بی شمار است که شاید هرکس با دانستن یک مورد از آن به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بیافتد.

اما بهتر است پیش از این کار با معایب هرچند انگشت شمار آن نیز آشنا شوید تا با آگاهی و دانش کامل و در نظر گرفتن تمامی زوایای خوب و بد آن وارد این کار شوید.

در روزهایی که تکنولوژی حرف اول را می زند، همچنان در بسیاری از نقاط دنیا این امکان از محدودیت هایی برخوردار است.

قطعی اینترنتی و برق یکی از همین محدودیت هاست که در بسیاری از کشورها و یا در همین ایران خودمون در بسیاری از شهرها، مردم با آن مواجه هستند.

پس قبل از آن که اقدام به فروش اینترنتی نمایید به روزهایی که ممکن است با قطعی اینترنت یا برق مواجه شوید نیز فکر کنید.

انواع فروش آنلاین :

فروش اینترنتی مانند هر شغل دیگری انواع مختلفی دارد.

چرا که هر کسی با هر تخصصی می خواهد وارد بازار و تجارت شود تا بتواند بر میزان درآمد خود بیافزاید و گوی سبقت را از هم رده های خود برباید.

 اما اگر بخواهیم انواع فروش اینترنتی را نام ببریم ممکن است این مقاله بسیار طولانی شود و از حوصله ی شما نیز خارج شود.

اما در اینجا به طور کلی و به ذکر چند مورد از آن ها بسنده می کنیم ازجمله :

 ارائه محصولات و کالاهای مورد نیاز

 ساخت تیزر و تبلیغات اینترنتی

 ارائه ی خدمات غیرحضوری مانند آموزش اینترنتی

 طراحی انواع وب سایت

 طراحی و تولید انواع نرم افزار

 ثبت نام جهت دریافت خدمات حضوری

 فروش کتاب و مقالات معتبر دنیا

 فروش فیلم ها و موسیقی های روز دنیا

و مشاغلی از این دست که شاید اگر برای اولین بار بشنوید، تعجب کنید. ولی هر کاری را که شما فکرش را بکنید امکان انجام آن به صورت اینترنتی یا ثبت نام جهت انجام آن، امکان پذیر است.

کالا های پرفروش اینترنتی !

  1. قهوه سبز :

قهوۀ سبز می‌تواند جزو محصولاتی باشد که مناسب فروش اینترنتی است.

از طرفی دیگر، تب کاهش وزن و لاغری تقریباً همیشه داغ است؛ پس محصولی مثل قهوۀ سبز که برای کم‌کردن وزن کاربرد دارد، در بیشتر اوقات متقاضیان خودش را دارد.

  1. چای سبز :

این محصول هم جزو آن دسته از محصولاتی است که در کاهش وزن موثر است؛ به همین خاطر، در اکثر اوقات جزو محصولات ترند بازار به‌ حساب می‌آید.

البته فراموش نکنیم که چای سبز محصول خوبی برای سلامتی است و افراد زیادی مثل ورزشکارها و بیماران قلبی به آن روی آورده‌اند. تصویر زیر نشان می‌دهد روند جست‌وجوی آن هم رو به رشد است

  1. رژ لب :

مورد بعدی از بهترین کالاها برای فروش اینترنتی، رژ لب است! به‌طور کلی، لوازم آرایشی جزو ادواتی هستند که همیشه مشتری خود را دارند

4. اسباب‌بازی :

این روزها پدر و مادرها برخلاف قدیم خیلی به کودکان خود اهمیت می‌دهند و مراقب سلامتی روحی و شادابی او هستند؛ بنابراین، اسباب‌بازی هم می‌تواند یکی دیگر از محصولات مناسب برای فروش اینترنتی باشد!

  1. اسباب ‌بازی سگ :

نگهداری از حیوانات خانگی در کشورمان بسیار رایج شده است. عموم مردم برای پرکردن لحظات تنهایی خود، سرپرستی یک سگ یا گربه را برعهده می‌گیرند.

خب، این حیوانات برای آن‌ها، حکم بچه‌ را دارند؛ پس طبیعی است که اسباب‌بازی سگ و به طور کلی، هر محصولی مرتبط به حیوانات خانگی هم بهترین کالا برای فروش اینترنتی باشد.

  1. دیوارپوش :

رنگ‌کردن دیوار دیگر خیلی طرفدار ندارد ! تنوع بسیار بالای انواع دیوارپوش باعث‌ شده آن‌هایی که در حال بازسازی منزل یا محیط کار خود هستند، دنبال دیوارپوشی متناسب با دکور آن بگردند؛ به‌خصوص کاربرد گسترده ی آن نسبت به کاغذ دیواری که روی هر سطحی نصب می‌شود.

  1. نگهدارنده موبایل :

از آنجایی که استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب بسیار رایج شده است، نیاز به وسیله‌ای که موبایل را بدون درگیرکردن دست راننده نگه دارد، بیش از پیش حس می‌شود.

  1. گوشی همراه :

لیست پرفروش‌ترین‌های گزارش بازارایر – از نظر ریالی – را که بررسی می‌کنیم، ۱۰ گوشی هوشمند را بالای آن می‌بینیم. عرضه ی پیوسته ی مدل‌های جدید و تب داغ استفاده از گوشی‌های هوشمند، باعث شد این محصول را هم در این لیست قرار دهیم.

نکته

یکی از راه‌های ورود به این بازار پررقابت و شلوغ، دست‌گذاشتن روی یک بخش به‌خصوص است؛ مثلاً گوشی‌های ارزان‌قیمت، گوشی‌های دست‌دوم یا آیفون‌ها.

  1. هندزفری :

یکی دیگر از محصولاتی که همیشه پرفروش بوده، انواع هندزفری است؛ مخصوصاً حالا که تنوع این نوع محصول بسیار بالاست.

برای مثال، هندزفری بلوتوثی سومین محصول پرفروش بازار ایر بوده است.

  1. عطر و ادکلن :

به تصویر زیر نگاه کنید؛ تقاضا و نیاز برای خرید عطر و ادکلن یک روند خوبی دارد که در برخی ماه‌ها، جست‌وجو بیشتر هم می‌شود. شما هم می‌توانید از این بازار سهمی داشته باشید.

اینجا هم می‌توانید روی یک بخش به‌خصوص مثل ادکلن‌های اصلی دست بگذارید.

مزایایی مثل تضمین اصالت کالا، مشاوره قبل از خرید، ارسال نمونه ی تستی و… می‌تواند برگ برنده ی شما باشد. اگر عطر و ادکلن انتخاب شماست،

  1. شارژر موبایل :

مواد مصرفی موبایل مثل شارژر که راه‌به‌راه خراب و پاره می‌شود،

 انتخاب مناسبی برای فروش آنلاین به‌ حساب می‌آیند. می‌بینیم که روند سرچ این عبارت‌ هم در بیشتر ماه‌ها وضعیت خوبی دارد؛ بنابراین، می‌توانید از آن به‌عنوان یکی از محصولاتی که خیالتان بابت فروش بالای آن راحت است، استفاده کنید.

  1. زعفران :

طلای سرخ که در فرهنگ غذایی کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد، می‌تواند بهترین کالا برای فروش اینترنتی باشد.

نکته

برای فروش محصولاتی مثل زعفران، باید خریدار را از اصل‌بودن و کیفیت بالای محصول مطمئن کنید.

  1. عینک آفتابی : 

این هم از آن دسته محصولاتی است که می‌تواند فروش بسیاری داشته باشد. توجه داشته باشید که اقلامی مثل عینک آفتابی، باید مطابق سلیقۀ خریدار باشد،علاوه‌ بر این، خریدار باید اطمینان حاصل کند عینک مدنظر به صورت او می‌نشنید!

برای این کار، می‌توانید قابلیتی روی سایتتان قرار دهید که مشتری پس از آپلود عکسی از چهره‌اش، عینک انتخابی را روی صورت خود ببیند و پس از آن، تصمیم به خرید بگیرد.

از آن بهتر؟ به مخاطب اجازه دهید عینک را همان لحظه روی صورت خود ببیند. چطور؟ با کمک واقعیت افزوده.

۱۴. شیرآلات :

شیرآلات بازار بزرگی دارد؛ از بخش‌های کوچک و خرد گرفته تا بخش‌های بزرگ و سازنده‌ها.

بسته به شرایطی که دارید، بخشی را انتخاب کنید و وارد بازار شوید.

کارهای زیادی هم در این زمینه می‌توان انجام داد تا توجه افراد را جلب کرد. مثلاً «راسان» با کمک واقعیت افزوده، به مشتریان خود اجازه می‌دهد گزینه ی مناسب با خانه ی خود را انتخاب کنند.

  1. لباس کودک :

پدر و مادرها توجه زیادی به آسایش و رفاه بچه‌های خود دارند.

به همین خاطر، فروش لباس کودک می‌تواند درآمد یک فروشگاه آنلاین را تضمین کند؛ چراکه نخیلی وقت است نسل جدید پدر و مادرها با خرید آنلاین آشتی کرده‌اند.

16 . کفش کودک :

وقتی لباس کودک محصول خوبی برای فروش آنلاین باشد، بدون شک کفش کودک هم همین وضعیت را دارد !

17 . گلیم :

صنایع دستی جزو محصولاتی هستند که از قدیم‌الایام مشتریان خاص خود را داشتند و در زمان حال و آینده هم خواهند داشت.

اگر بخواهیم از بین تمام محصولات مرتبط به این صنعت، یکی را برگزینیم، انتخاب ما گلیم است؛ چراکه مطابق داده‌های موجود، مردم استقبال خوبی از خرید آنلاین این محصول کرده‌اند.

  1. کتاب :

کتاب هم عاشقان خود را دارد! اینجا هم دستتان باز است؛ می‌توانید یک حوزه ی مشخص مثل کودک و نوجوان را انتخاب کنید.

19 . کیک و شیرینی :

کمی باورش سخت است؛ ولی کیک و شیرینی هم جزو محصولاتی هستند که مردم از خرید آنلاین آن‌ها استقبال خوبی کرده‌اند

در رابطه با مواد غذایی، بسیار مهم است که محصولات در نهایت تازگی ارائه شوند؛ وگرنه مشتری دیگر سراغتان نمی‌آید. همچنین باید برخی مجوزهای بهداشتی را جهت فروش این‌گونه محصولات اخذ کنید.

20 . دوربین مداربسته :

هرچه جلوتر می‌رود، میزان استفاده از دوربین‌های مداربسته هم بیشتر می‌شود؛ متاسفانه از آنجایی که نرخ دزدی هم بالاتر رفته است، لزوم تجهیز منازل و محیط‌های کاری به دوربین‌های مداربسته بیش‌ از پیش احساس می‌شود.

21 . پاوربانک :

تمام‌شدن شارژ دستگاه‌های الکترونیک مثل گوشی‌های همراه، عذاب الهی است،موافقید؟

مثلاً فرض کنید در حال استفاده از موبایلتان برای یک کار ضروری هستید و شارژتان تمام می‌شود.

در حالی به هیچ پریز برقی دسترسی ندارید.اینجاست که پاوربانک مثل سوپرمن وارد می‌شود و نجاتتان می‌دهد.

22 . کفش :

اگر شما هم طالب کفش‌های با کیفیت باشید، می‌دانید که پیداکردن فروشگاه‌های حضوری برای تهیۀ این محصول چقدر سخت شده است؛ در عوض، به‌خاطر وجود فروشگاه‌های آنلاین معتبر در این زمینه، مردم میل زیادی به خرید اینترنتی کفش از خود نشان می‌دهند.

حتی برخی کفش را بهترین کالا برای فروش اینترنتی می‌دانند؛ چراکه تقاضا برای آن وجود دارد، ارسال آن راحت است، بخش‌های مختلفی در دسترس است.

فقط هرقدر تقاضا بالا باشد، رقابت هم سنگین‌تر است؛ بنابراین مزیت رقابتی خود را ایجاد کنید و سپس وارد بازار شوید.

23 . ساعت مچی :

24 . لوازم روشنایی :

لوستر، آباژور، چراغ مطالعه، لامپ‌های تزئینی، ریسه، شب‌خواب و… همگی می‌توانند جزو بهترین کالاها برای فروش اینترنتی باشند.

برای اینکه مشتری احتمالی دچار سردرگرمی نشود، خوب است اطلاعاتی مثل شدت روشنایی و ابعاد محصول را هم در اختیار او قرار دهید.

25 . غذای حیوانات خانگی :

باز هم برگردیم به مسئلۀ گسترش نگهداری از حیوانات خانگی و رفع نیازهایشان! کلاً هر کسب‌وکاری که به این زمینه مربوط باشد، روزهای خوبی را در پیش دارد.

 یکی دیگر از محصولاتی که می‌توانید روی فروش آن مانور دهید، انواع غذای حیوانات خانگی است.

جنس خوب و اصلی ارائه کنید تا خیالتان راحت باشد که خریداران به مشتریان دائمی تبدیل می‌شوند.

26 . لوازم سفر :

ما ایرانی‌ها ثابت کرده‌ایم که حتی در بدترین شرایط مالی، مسافرت را از برنامه‌های خود حذف نمی‌کنیم ! با این اوصاف، می‌توانید برای فروش انواع لوازم سفر برنامه داشته باشید.

27 . محصولات غذایی :

فروش محصولات غذایی نیازمند دقت و حساسیت بسیار بیشتری است؛ حتی بعد از اخذ مجوزهای لازم، اگر مشکلی مثل مسمومیت‌های غذایی رخ دهد، ممکن است تمام کسب‌وکارتان از بین برود.

28 . هارد اکسترنال :

یکی دیگر از محصولاتی که فروش خوبی دارد، هارد اکسترنال است. البته می‌توانید روی فروش «فلش مموری» هم در کنار آن حساب کنید.

29 . لباس زیر :

لباس زیر هم می‌تواند بهترین کالا برای فروش اینترنتی باشد؛ چراکه تقاضا برای آن همیشه وجود دارد و چیزی نیست که بتوان از زندگی حذف کرد.

30 . واکر :

همۀ ما دوست داریم به بهترین شکل از عزیزان سال‌مند خود مراقبت کنیم. به همین خاطر، فروش محصولاتی که مربوط به آن‌ها باشد، رویکرد مناسبی برای افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی است.

واکر یکی از بهترین کالاهایی است که می‌توانید در فروشگاه آنلاینتان به فروش برسانید. از دیگر محصولات مرتبط هم می‌توان به عصا، دستگاه تست قند، فشارسنج و تب‌سنج اشاره کرد

31 . سرخ‌کن :

از گذشته تا امروز به‌دنبال یافتن راهی برای ساده‌کردن کارها هستیم. اینجاست که سروکله ی  سرخ‌کن پیدا می‌شود؛ چراکه به ما اجازه می‌دهد خیلی راحت و سریع، همه‌چیز را سرخ کنیم.

 از طرفی،تقاضای زیادی برای مدل‌های بدون روغن آن ایجاد شده است.

البته پیش‌بینی آن هم سخت نبود؛چون مردم این روزها بیشتر از قبل نگران سلامتی خود هستند و سعی می‌کنند از کمترین میزان روغن استفاده کنند.

ولی کدام محصول، بهترین است؟ سود بیشتری دارد؟ دست روی چه چیزی بگذاریم تا برنده شویم؟ بیایید ببینیم.

  1. لوازم خانگی :

لوازم خانگی برقی و غیربرقی از جمله پرفروش ترین محصولات اینترنتی در چندسال اخیر هستند.

 اگرچه برای شروع این کسب‌وکار به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارید، اما ازآنجاکه لوازم خانگی اصل مثل یخچال، لباسشویی، اتو، جاروبرقی، قهوه‌ساز و … حاشیه سود زیادی دارند، در زمانی کوتاه به درآمد مناسبی خواهید رسید.

33 . لوازم‌التحریر :

یکی دیگر از بهترین اجناس برای فروش در اینترنت، لوازم تحریر است.

امروزه مردم مشغله زیادی دارند و خصوصاً در ایام نزدیک به بازگشایی مدارس، ترجیح می‌دهند لوازم تحریر خود را به صورت اینترنتی خرید کنند.

 بازار لوازم‌التحریر انواع دفتر، خودکار، مداد، روان‌نویس، پاک‌کن، مدادرنگی، خط‌کش، بازی های فکری و بسیاری محصولات دیگر را شامل می‌شود.

 محصولاتی که برای گروه سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان قابل عرضه هستند.

همین تنوع زیاد، لوازم تحریر را به یکی از گزینه‌های عالی برای فروش آنلاین تبدیل می‌کند.

  1. بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی :

بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی بازار گسترده و پویایی دارند.

 با توجه به افزایش تعداد بازیکنان و علاقه‌مندان به این نوع سرگرمی در سال‌های اخیر، فروش بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی در اینترنت می‌تواند بسیار سودآور باشد.

از آنجا که این بازی‌ها معمولاً پس از عرضه آپدیت‌ می‌شوند؛ شما می‌توانید این آپدیت‌ها را  از طریق اینترنت برای مشتریان ارسال کنید و آن‌ها را به ادامه همکاری با خودتان جذب کنید

 البته فروش بازی‌های رایانه‌ای به یک پلتفرم مناسب نیاز دارند، از این رو حتماً به ویژگی‌های سایت خود دقت داشته باشید.

  1. لوازم جانبی خودرو :

لوازم جانبی خودرو یکی از بازارهایی است که هنوز به شلوغی و رقابت محصولات دیگر نرسیده.

اینجا می‌توانید بسیاری از کالاهای ضروری خودرو مثل پشتی صندلی، نگهدارنده گردن، جاروبرقی قابل حمل، پوشش صندلی و فرمان، نگهدارنده تلفن ماشین و همچنین لوازم الکترونیکی خودرو را به فروش برسانید. شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تصویری مثل اینستاگرام و پینترست به شما کمک می‌کنند تصاویر جذاب از محصولات خود را به اشتراک بگذارید و بازار خود را گسترش دهید.

  1. کالاهای ورزشی و بدنسازی :

در شرایطی که خیلی از مردان و زنان به سلامت جسمانی و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند، یکی از بهترین محصولات برای فروش اینترنتی،کالاهای ورزشی و بدنسازی است.

از جمله کالاهایی که در این نوع فروشگاه‌های اینترنتی قابلیت فروش دارند می‌توان به انواع لباس‌های ورزشی، تغذیه و مکمل، تجهیزات باشگاه، کتاب‌های آموزشی بدنسازی و… اشاره کرد .

  1. چای و برنج :

فروش انواع چای و برنج در اینترنت ایده‌ای جذاب است و می‌تواند پتانسیل فروش بالایی داشته باشد.

اگر بتوانید تنوع محصولات خود را بیشتر کنید و بهترین چای‌ و برنج ایرانی را در سایت خود داشته باشید،بازار بزرگی منتظر محصولات شما خواهند بود.

در اینترنت محدودیت جغرافیایی روی فروش چای تاثیری ندارد.

به همین دلیل حتی می‌توانید به عنوان واسطه وارد این بازار شوید و هیچ هزینه‌ای بابت اجاره و نگهداری فروشگاه فیزیکی نداشته باشید.

بهترین کالا برای فروش اینترنتی کدام است ؟

چیزی که ما ارائه کردیم، لیستی بود از محصولاتی که متقاضیان زیادی دارند، ولی فقط این محصولات نیستند که می‌توان آن‌ها را در فروشگاه اینترنتی به فروش رساند.

کالاهای دیگری هم هستند که فروش خوبی دارند:

 مثل کرم‌های ضدآفتاب و دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی.

حتی می‌توان ترکیبی از کالاهای مرتبط مثل لپ‌تاپ و گوشی دست‌دوم، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات پزشکی را فروخت.

برای اینکه بتوان بهترین محصول برای فروش اینترنتی را انتخاب کرد، باید پارامترهای مختلفی مثل موارد زیر را در نظر گرفت:

*میزان رقابت بر سر کالا

*راحتی در تأمین محصول

*محدودیت در فروش محصول

*میزان تقاضا برای کالا

*حاشیه سود

با بررسی این عوامل و بردن هرکدام زیر ذره‌بین، می‌توانید یک قدم به انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی نزدیک شوید.

بسیاری فکر می‌کنند حتماً باید سراغ محصولات ترند روز رفت؛ این رویکرد کمی اشتباه است.

وقتی تب مربوط به آن کالای مشخص سرد شود،روی دست شما می‌مانند و مشتری اول و آخر آن خودتان هستید. به‌جای آن، چند محصول مرتبط به هم را بفروشید.

 برای مثال، فروش دانه قهوه، قهوه‌های آسیاب‌شده، قهوه‌سازها با فروش چای سبز و قهوه یسبز گزینه ی خوبی است. به این ترتیب، حتی اگر تب مصرف قهوه سبز و چای سبز بخوابد، کار شما نمی‌خوابد!

فراموش نکنید همه قرار نیست بازار ایر باشند ؛ یعنی بهتر است به‌جای هدف‌گیری کل بازار و قشر وسیعی از مخاطبان، روی گوشه‌ای از بازار تمرکز کنید.

مثلاً اگر قرار ساعت‌های مچی برندهای گران‌قیمت را عرضه کنید، باید درآمد و ویژگی‌های رفتاری بازار را بررسی کنید تا بتوانید بهترین بخش را هدف بگیرید.

وقتی بدانید مشتری شما کیست،می‌دانید کجا آن‌ها را پیدا خواهید کرد و بودجه ی  بازاریابی خود را برای این بخش خرج می‌کنید.

نکته ی  آخر هم این است که همیشه قرار نیست تقاضای بالا فاکتور اصلی انتخاب باشد! گاهی اوقات، حاشیه سود (سود حاصل از فروش محصول) آن‌قدر بالا باشد که علی‌رغم تقاضای پایین، انتخاب خوبی باشد.